Vlada 1. srpnja 2009. PDV povisuje s 22% na 23%. Narodu je objašnjeno da je to povećanje 1% što je neznatna korekcija. Stvarno povećanje je 4,54% ili 1,6 mlrd kn/god. Nova Vlada 2012. godine povisuje PDV s 23% na 25% ili indeksna poena. Ovo je novo povećanje PDVa za 8,7% ili 3,2 mlrd. kn/god.
Nakon većeg broja rasprava od 1995. do 1997. dana 01.01.1998. stupio je u primjenu Zakon o PDVu (Zakon o dodanoj vrijednosti) kao revolucionarna ideja racionalnijeg gospodarstva. Podsjetimo se obrazloženja danog od autora uvođenja ovog Zakona gospodina ministra B. Škegre, na okruglom stolu u HUPu od 11.11. 1997.
Citat: „Uvođenjem PDVa sniziti će se porezno opterećenje za najveći dio proizvoda, uključujući tekstil, namještaj, kožu, obuću, kućanske aparate i sl., budući da njihovo porezno opterećenje pada s 26,5% na 22%. Najavljena pojeftinjenja za rezultat će imati veći realni dohodak i povećanje kupovne moći stanovništva“
Praksa: U ukupnom budžetu RH prihodi od PDVa učestvuju s jednom trećinom, odnosno sa 36,5 mlrd.kn / 2009. god.
Dnevni priliv PDVa u budžet iznosi 100 mil. kn (i subote i nedjelje). Po svim fakturama koje su izdane u ovom „tekućem“ mjesecu, prvog dana u narednom mjesecu treba u budžet uplatiti 3 mlrd. kn. Kako se izdane fakture od dužnika uplaćuju sa zakašnjenjem, prosječno 4 mjeseca (120 dana) iz gospodarstva se u budžet prelilo 12 mlrd. kn.
Vlada 01.07.2009. PDV povisuje s 22% na 23%. Narodu je objašnjeno da je to povećanje 1% što je neznatna korekcija. Stvarno povećanje je 4,54% odnosno na 36,5 mlrd. kn / 2009 god. za novih 1,6 mlrd. kn godišnje. Kašnjenje naplate računa od 120 dana iz gospodarstva je po osnovi povećanja PDVa za 1 indeksni poen u budžet „prelilo“ novih 540 mil. kn.
Autor ovog teksta mr.sc. Branko Grahovac podnio je dana 26.09.2009. predstavku Ustavnom sudu RH za preispitivanje čl.18 i čl.19 Zakona o PDVu (Obveznost prijave PDVa u tekućem mjesecu i obveznost uplate prvi dan naredni mjesec, neovisno o nepodmirenom računu od dužnika). Ova je odredba suprotna čl.51 Ustava koji kaže da je porez pravedan te čl.49 Ustava koji kaže da je porez razvojna dimenzija gospodarstva. I nakon 2,5 godine Ustavni sud još nije razmotrio ovaj podnesak.
Nova Vlada RH predviđa u 2012. godini PDV povisiti za 2 indeksna poena tj. poreznu stopu podići s 23% na 25%. Ovo je povećanje PDVa za novih 8,7% ili godišnji priliv u budžet za 3,2 mlrd. kn. Znajući da će to biti novi financijski teret na hrvatsko gospodarstvo, Vlada predlaže za adekvatan dio rasteretiti plaće radnika, kroz smanjenje poreza i doprinosa.
Kada bi ovaj iznos ostao na poslovnim računima gospodarstvenika (recimo da su plaće zamrznute) očekivali bi i određeni ekonomski progres hrvatskog gospodarstva. Međutim, u medijima je već izračunato da će prosječne plače porasti za 80 kn/mj. Novac dakle završava u potrošnji. Hrvatske trgovine pune su uvozne robe, te jačanjem kupovne moći pučanstva, pomažemo „tuđa“ gospodarstva. Nova Vlada RH predviđa uvođenje PDVa od 10% na neke proizvode (kruh, mlijeko, dječje potrepštine, turizam). Stopa PDVa na izlazne račune od 10% zahtjeva posebnu tehnologiju odbitnog PDVa na ulaznim računima od 25%.
Ne vidimo velike koristi od podizanja PDVa s 23% na 25% (osim kratkoročnog efekta povećanja priliva u budžet), ali vidimo velike greške:
- Povećanjem PDVa doći će i do povećanja cijena roba i usluga.
- Odliv sredstava iz gospodarstva u budžet zbog kašnjenja plaćanja od 120 dana biti će oko 1 mlrd kn. Da li će Zakon o rokovima ispunjenja novčanih obveza, koji je stupio na snagu 01.01.1012. g. popraviti financijsku disciplinu, to ćemo tek vidjeti.
- Povećati će se siva ekonomija.
- Smanjenje domaće potražnje (više cijene) osjetiti će i domaća produkcija, a posljedica je rast nezaposlenosti, pad BDPa, smanjenje dohotka i dobiti poduzeća, tj. ukupan negativan domino.
- Povećat će se odlazak naših građana po robu u trgovine preko granice.
- Turisti iz obližnjih zemalja sve više će potrepština donositi na godišnji odmor.
- Česte izmjene ovog poreza nije dobra odluka.
Nova Vlada predlaže (objavljeno u medijima, ožujak 2012.) da se PDV plaća tek po naplati računa od dužnika. Kako ne bi takove uplate PDVa poremetile priliv i likvidnost budžeta Vlada uvodi obveznost pokretanja stečajeva za sve one koji ne podmire račun, time i PDV u 60 dana od izdavanja računa.
Postavljaju se sada dvije dileme:
- Hoće li dužnici zahtijevati od vjerovnika sklapanje ugovora s klauzulom „produljenog plaćanja“ što im je Zakonom omogućeno.
- Ako bi ova odredba o plaćanju u 60 dana stvarno zaživjela to znači pomak plaćanja PDVa u budžet za 60 dana x 100 mil kn/dan = 6 mlrd kn
Ovo su značajna sredstva koja će svakako poremetiti priliv u prihodovnoj strani budžeta.
Planovi EU u obračunu PDVa su: izmjena ovog Zakona do konca 2012. god. Po mišljenju Europske komisije obračun PDVa je zastario i treba ga mijenjati. Statistike EU pokazuju da se u kompliciranom međufaznom obračunu izbjegava plaćanja u prosjeku 12 do 20% ovog poreza. Okviri koji se nameću svim članicama su: Ukidanje nultog PDVa, minimalni PDV iznosi 5%, odstupanje (zaštita) u pojedinoj članici je maksimalno za jedan do dva proizvoda. U Europskoj uniji nema granica i carina pa se PDV obračunava i plaća samo kod krajnjeg kupca i priliv je zemlji kupca robe.
Ponuda Vladi RH: Novi model obračuna PDVa
Ukupan mjesečni iznos PDVa iz proizvodnje i usluga u RH iznosi 3 mlrd. kn. Oko 50% ili 1,5 mlrd. kn obračunat je temeljem izdanih računa (plaćanje virmanskim nalogom), te 50% plaćeno gotovinom (na blagajni robnih kuća, ugostiteljskih, turističkih i sličnih usluga).
Produktivno gospodarstvo financira cijeli ciklus od dokumentacije, kroz proizvodnju do prodaje, potom čeka naplatu još 30 dana prema zakonskim odredbama, a potom još prosječno 120 dana kašnjenja u plaćanju.
Trgovci kod prodaje „u gotovini“ prolazom robe kroz blagajnu isti tren naplate i PDV. Cijeli tekući mjesec ubrani iznos PDVa nalazi se na njihovim poslovnim računima.
Vlada svojom odlukom može propisati da se taj već ubrani novac uplaćuje 4 puta mjesečno, npr. svaki ponedjeljak po 400 mil. kn. Ovime nitko ne gubi, a likvidnost budžeta se popravlja.
Mr.sc. Branko Grahovac, dipl.oec.